Subnavigatie

Google for Jobs

11 februari 2020

Google for Jobs is officieel aan het lanceren in Nederland. Google for Jobs is een uitbreiding op Google Search met specifieke zoektechnologie voor banen. De (online) recruitment- en uitzendbranche zat er al een tijd op te wachten. Veel organisaties hebben de afgelopen tijd gebruikt voor technische en tekstuele optimalisatie van de vacatureteksten. Denk aan de technische koppeling en de verplichte gestructureerde data-velden. Wat betekent het voor branche en wat kun je ermee? We hebben een aantal zaken op een rijtje gezet.

Aan het lanceren
Het lijkt erop dat een bètaversie van Google for Jobs is gelanceerd in Nederland. In de lijst van beschikbare regio’s staat Nederland nog niet, maar een Google-specialist bij recruitment-marketingplatform VONQ ontdekte vorige week een aantal Nederlandse vacatures in Google Search. Dat vertelde hij in een interview met Werf&.

Verschil met Indeed
Het belangrijkste verschil met bijvoorbeeld Indeed is de kwaliteit van de baanomschrijvingen. Die moet op orde zijn. Google heeft namelijk de gebruiker voorop staan. Het switchen van baan heeft grote impact op een leven en dus wil je een baanwisseling weloverwogen maken. Dat lukt je niet als een vacaturetekst bomvol clichés en onbegrijpelijke taal staat en niet concreet wordt.

Zo hoog mogelijk in de zoeklijst
Hoe beter de kwaliteit, hoe hoger Google for Jobs de vacature plaatst. Bepalend daarin is hoe lang iemand op de vacaturepagina blijft en hoe vaak er wordt doorgeklikt. Wordt er snel weggeklikt, dan ervaart Google for Jobs dit als een signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht en/of dat de tekst niet aantrekkelijk geschreven is. De positie van de vacature daalt dan in toekomstige zoekresultaten. Dat betekent dat je vacaturetekst moet aansluiten bij de doelgroep. Schrijven vanuit de kandidaat dus. Welke functienaam hanteert de kandidaat? Welke beweegmotieven en pullfactoren kent de kandidaat? Wat wil de kandidaat weten over de baan?

Hoe kom ik in de top 3?
Dat is natuurlijk de hamvraag. De belangrijkste tip is wat we hierboven al zeiden: schrijven vanuit je doelgroep. Dus goede, kwalitatieve vacatureteksten die aansluiten bij wat je kandidaat wil lezen. Een ander belangrijk punt is de locatie: Google wil namelijk weten waar de kandidaat zich moet melden. Plus het salaris: het was al bekend dat één op de vijf sollicitanten afhaakt bij het ontbreken van een concreet salaris. Google pikt het dus ook niet. Als jij het dus niet vermeldt, doet Google het gewoon voor je. De zoekmachine gaat dan zelf op zoek naar vergelijkbare functies en voegt het salaris toe dat de sollicitant mag verwachten. Meer tips vind je hier.

Moet ik meedoen hieraan?
Tja, dat is natuurlijk aan jou. Maar als we dit stuk lezen op Frank Watching (daar staat trouwens ook een super handige checklist), dan lijkt het redelijk logisch. Daarin worden de volgende feiten gedeeld:

  • 73 procent van de werkzoekenden start de zoektocht op Google (volgens CareerBuilder)
  • In Amerika hebben grote bedrijven als Johnson & Johnson 18 procent meer sollicitanten door de komst van Google for Jobs
  • Het verkeer van vacaturesite Ziprecruiter vanaf Google for Jobs zorgt voor een 3 keer hogere conversie, vergeleken met andere jobboards.
  • In het Verenigd Koninkrijk is Google for Jobs de 2e grootste vacaturesite in de markt

Bronnen: www.flexmarkt.nl, www.pwnet.nl, www.werf-en.nl en www.frankwatching.com.

Terug naar overzicht