Best lekker af en toe, een goed broodjeaapverhaal. Je kent ze wel: van dichtbij televisiekijken krijg je vierkante ogen. Het hondje-in-de-magnetron-verhaal. De poema op de Veluwe. Broodjeaapverhalen hebben een paar dingen gemeen: ze zijn bijzonder hardnekkig en vaak zijn ze om te lachen, als je dat eenmaal beseft ze niet waar zijn. Maar het duurt altijd wel even, voordat we geloven dat ze niet waar zijn. Broodjeaapverhalen rondom de uitbesteding van de backoffice
Rondom de uitbesteding van je backoffice zijn er ook broodjeaapverhalen. We delen ze met plezier in deze blog. En hopen vurig dat je na het lezen lachend verder gaat met je werk (nadat je deze blog hebt gedeeld of geliked, natuurlijk). Met de gedachte: hoe héb ik ze kunnen geloven? Hoe eerder deze misvattingen de wereld uit zijn, hoe beter. De arbeidsmarkt schreeuwt namelijk om flexibiliteit. De juiste backoffice constructie biedt dé oplossing voor ondernemers. Deze broodjeaapverhalen zijn killing voor de arbeidsmarkt.
#1 Je backoffice uitbesteden is duurder dan personeel op de loonlijst
Zeker niet. Zolang je maar naar meer kijkt dan alleen de salariskosten. Vergelijk het eens met het schoonhouden van je huis. Dat kun je zelf doen; dan bespaar je kosten voor de hulp. Maar wat zou jij in het laatje brengen, als je die drie uur niet aan het poetsen bent? En ben je dan misschien ook nog bezig met iets dat je leuk vindt, in plaats van de wc ontkalken? Juist. Zo zit het ook met de kosten van de backoffice: kijk naar meer, dan alleen het salaris. Bovenop het salaris komen verplichtingen zoals loonheffingen, vakantiegeld en vakantiedagen. Maar ook werkgeverslasten, zoals pensioenafdracht en sociale premies. Door samen te werken met een backoffice partij ben je af van al die extra lasten, juridische risico’s en werkgeversrisico’s zoals ziekteverzuim. De personeelskosten worden teruggebracht tot een transparante factuur met een heldere omrekenfactor. Daarin zijn álle kosten inbegrepen en je betaalt alleen voor de gewerkte uren van je medewerkers. Per uur ben je dan wel (in verhouding) meer kwijt als je de backoffice uitbesteed; daar staat tegenover dat je veel tijd bespaart en niet te maken krijgt met onverwachte kosten. Onderaan de streep is de uitbesteding van je backoffice dus altijd goedkoper. En heb je ook nog eens veel minder kopzorgen.
#2 Een flexkracht verdient minder dan een medewerker in vaste dienst
Tuurlijk niet. Dan zou toch niemand meer uitzendwerk gaan doen. Een goede backoffice partij is op de hoogte van alle wet- en regelgeving rondom arbeid en cao’s en hanteert daarom de inlenersbeloning. Dankzij de inlenersbeloning verdienen flexkrachten hetzelfde salaris als vaste medewerkers met dezelfde functie. Dit geldt niet alleen voor het bruto uurloon. Ook voor toeslagen, periodieken, loonsverhogingen, adv en vakantiedagen. Dus: flexkrachten ontvangen exact hetzelfde als vaste werknemers. Punt.