Subnavigatie

Ook jij wilt mensen zoals Frank op de werkvloer

16 januari 2019

Er was eens een blije medewerker. We noemen hem Frank. Frank werd iedere ochtend vrolijk wakker en had zin in de dag. Fluitend op het fietsje naar z’n werk. Eenmaal aangekomen haalde het eerst een bakkie koffie voor Iris, een kopje thee voor Julia en voor zichzelf een cappuccino. Dan ging de computer aan. Yes, 27 nieuwe mails! Frank opende gretig de eerste mail en ging vlijtig aan het werk. Frank zat niet alleen mentaal opperbest in z’n vel. Ook zijn lijf deed vrolijk mee. Fit en gezond werkte hij de dag door. Tijdens lunch even een rondje lopen met collega’s en in de middag soms een potje tafelvoetbal met de baas. Aan het eind van de dag sloot Frank zijn computer af en fietste weer fluitend naar huis. De volgende dag herhaalde dit alles zich. Voelde Frank zich een dag niet zo lekker? Dan probeerde hij toch gewoon te gaan werken. Want ziekmelden, dat vond hij stom.

Geen sprookje

Dit klinkt misschien als een sprookje. Dat is het niet. Frank is wat je noemt ‘de vitale medewerker’. De medewerker die plezier heeft in het werk, goed in z’n vel zit en goed werk levert. Zulke medewerkers heb je nodig, om als bedrijf succesvol te zijn. Niet voor niets luidt het credo: extern winnen, is intern beginnen. Frank zorgt ervoor dat jouw bedrijf het goed doet.

Weten hoe je mensen zoals Frank in je team krijgt? We delen graag wat tips met je. Tips die zorgen voor vitaliteit op de werkvloer.

Tjop, tjop
“Beweging tijdens het werk is belangrijk om de zitziekte te voorkomen.” Ja, die kennen we nu wel. Maar hoe dan? Ons antwoord: make it sexy! De Amerikanen hebben er een fantastisch woord voor: deskercise. Bewegen achter je bureau. Google staat vol met goede voorbeelden van korte en makkelijke oefeningen (oké, sommige zijn een beetje gênant, maar effectief zijn ze wel). Het enige wat jij hoeft te doen, is een deskercise op vaste momenten delen met je medewerkers. Misschien zijn ze niet allemaal even toepasbaar, maar leuk zijn ze wel. Het voordeel is bovendien dat beweging tijdens het werk weer even de aandacht krijgt. Daar gaat het uiteindelijk om. Natuurlijk kan het geen kwaad om de minder sexy voorbeelden ook gewoon te blijven stimuleren: haal koffie voor elkaar, vraag het persoonlijk in plaats van per mail, haal een frisse neus tijdens de lunch en let op je zithouding.

De quick wins: fooooooood
Een bitterbal bij de vrijdagmiddagborrel is natuurlijk heel lekker en makkelijk. Maar net zo makkelijk is het om een gezonde snack te bieden. Vitaliteit draait namelijk ook om gezond eten. Als bedrijf kun je het voortouw nemen en gezonde producten aanbieden. Zorg bijvoorbeeld voor gezonde producten in het bedrijfsrestaurant (en pas op hè: dat gezonde broodje móet goedkoper zijn dan de vette hap). Zet een goed gevulde fruitmand (zonder fruitvliegjes aub) naast de koffieautomaat. Of plaats een watertap en geef al je medewerker een mooie fancy Dopper. Zeg nou zelf: heel ingewikkeld zijn deze ideeën niet. En ook niet duur. Die fruitmand is bijvoorbeeld fiscaal aftrekbaar. Echte quicks win dus.

Mentale aandacht
Als laatste onderdeel richten we ons op het mentale stuk. Want een lijf kan nog zo tiptop in orde zijn, als de geest er de brui aan geeft, kan het lijf er uiteindelijk ook niks mee. Blije medewerkers zijn medewerkers die zich ook mentaal prettig voelen. Is er (nog) voldoende uitdaging in het werk? Hebben de collega’s het leuk met elkaar? Is er een veilige sfeer? Wordt er gelachen? Besteed hier ruimschoots aandacht aan. Schuif aan tijdens de lunch, blijf een keer kletsen bij de koffieautomaat en loop wat vaker over de werkvloer. Tijdens beoordelings- of ontwikkelgesprekken zijn sfeer en veiligheid vaste bespreekonderwerpen.

Kortom: op zoek naar een Frank? Draag dan zorg voor de geestelijke én lichamelijke gesteldheid van jouw medewerkers. Vitale medewerkers zorgen voor goede prestaties met weinig verzuim. Voor een gezonde organisatie dus.

 

Terug naar overzicht