Interview Ellen van Hierden

Word de magneet voor de doelgroep waarmee jij wilt werken.

De arbeidsmarkt staat onder grote druk. Er zijn veel meer banen dan mensen en de groep werkenden is divers. Hoe houd je je als uitzendbureau of intermediair staande? En hoe vind je de juiste kandidaat voor jouw klant? We spraken erover met Ellen van Hierden, directeur van opleidingsinstituut artra en expert op het gebied van de arbeidsmarkt. “De sleutel tot succes ligt voor een groot deel bij het uitzendbureau of intermediair zelf”, aldus Ellen.

Wie niet kiest, wordt niet gekozen

Er zijn in Nederland in totaal 16.000 uitzendbureaus en intermediairs. Nog niet eerder heeft de branche te maken gehad met zoveel in te vullen vacatures. 437.000 op dit moment. De vraag is dan ook: hoe vind je de juiste persoon voor een baan?

“De start ligt bij het uitzendbureau zelf”, vertelt Ellen. “Waar ben je van, waar ga je voor, waar richt je je op? Bedenk dat een relatie altijd wederzijds is. Dus kies. Want als je niet kiest, wordt je niet gekozen. Kies voor een branche, een regio, een doelgroep. Maar doe dat ook op basis van je eigen expertise. Maak vervolgens de koppeling naar waar jouw markt, jouw omgeving, behoefte aan heeft.”

Positie innemen

Kiezen is volgens Ellen nodig om te overleven. Zeker als je een kleine speler in de markt bent. “Als je niet kiest, dan raak je veel, maar ook dingen die je niet wilt raken”, licht ze toe. “Zie het als vissen met een sleepnet. Je neemt van alles mee, maar ook dingen die je niet in je net wilt hebben."

"Het punt is dat veel organisaties beginnen vanuit opportunisme. Dat is kenmerkend van ondernemen en ook mooi om te zien. Maar de keuze begint bij jezelf. Wij werken veel met de grote spelers. Denk aan Adecco, Randstad, noem maar op. Maar ook met de kleintjes. En die overleven alleen als ze zelf een duidelijke positie innemen.”

“Zijn bedrijven bereid te betalen voor jouw diensten?”


Kijk om je heen

Positie innemen doe je niet van de ene op de andere dag. Als je eenmaal een keuze maakt, is het vervolgens nodig om onderzoek te doen. Ellen: “Kijk om je heen. Welke bedrijven zitten er in jouw regio en waar precies zijn tekorten? Vervolgens moet je weer terug naar jezelf: kun je dat ook echt bieden? Als je geen verstand hebt van techniek, dan moet je jezelf daar niet op richten. Heb je er wel verstand van, dan juist wel."

"Maar kijk ook naar het afzetgebied. Wij werken met een bureau dat bemiddelt in mensen uit Zuid-Afrika. Hooggeschoolde technici die met het hele gezin naar Nederland komen. Bedrijven hebben daar behoefte aan en zijn bereid te investeren. Dat is dus nog een element: zijn bedrijven bereid te betalen voor jouw diensten?”

Open hiring

Een interessante ontwikkeling is volgens Ellen ‘open hiring’. Een wervingsroute waarbij iedereen die wil werken, kan werken. Zonder cv of sollicitatiegesprek. “De Grey Stone Bakery is hiermee begonnen,” vertelt ze, “en maakten daarmee een bewuste, sociale keuze."

"Het is een proces waarbij je als organisatie mensen je vertrouwen schenkt en ze aan het werk kunnen ongeacht afkomst, leeftijd of geslacht. Je geeft hiermee een krachtige sociale impuls. Voorwaarde is natuurlijk wel dat, als je iemand via open hiring aan het werk gaat bij een organisatie, je zeker moet weten dat de medewerker een verblijfs- en werkvergunning heeft. Bovendien moet jouw klant, dus het bedrijf waarmee je werkt, ook dat sociale hart hebben. En het geduld om energie en tijd in deze doelgroep te steken.”

Vluchtelingen en arbeidsmigranten: culture is key

Werving via open hiring zien we vaak terug bij vluchtelingen en arbeidsmigranten. Een doelgroep die inmiddels door meerdere organisaties wordt gezien als een waardevolle kans voor de krapte op onze arbeidsmarkt. Personeelstekorten in met name technische en ict-functies kunnen worden opgelost, maar ook de banen die Nederlanders als niet aantrekkelijk beschouwen. Hoe kijkt Ellen hier tegenaan?

“Deze mensen zijn absoluut een grote kans voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Bovendien onmisbaar. Kijk maar naar de transport, logistiek en tuinbouw. Als je wilt gaan werken met arbeidsmarktmigranten, dan moet je er wel voor zorgen dat de integratie op de arbeidsmarkt goed gaat. Zorg dat mensen onze cultuur begrijpen – zoals de directheid van de Nederlanders, die door veel culturen als lomp wordt aangezien. En dat je zelf ook de andere cultuur kent en begrijpt.”

“Uitzendorganisaties die geen mensen kunnen vinden, zijn zelf niet zichtbaar genoeg.”


Gelijkheid versus respect

Over dat laatste deelt Ellen een recente ervaring, met een groep Oekraïense vluchtelingen. Vrouwen in de leeftijd van 40-45 jaar, die aan het werk gingen bij een fastfoodketen. Het werd een enorm fiasco, zoals ze dat zelf benoemt. “Weet je waarom? Doordat die vrouwen werden ingewerkt door jonge meiden. Ondenkbaar in hun cultuur, waarbij respect voor ouderen een grote waarde is. Dit zit diep geworteld in een cultuur en gaat voorbij aan ons blikveld."

"Diezelfde groep vrouwen is vervolgens naar tevredenheid aan het werk gegaan bij een schoonmaakbedrijf. Verdiep jezelf dus in de cultuur en de verschillen, dat levert je winst op. Bij ons is gelijkheid een heel groot goed. In Oekraïne heb je respect voor de ouderen. Daar zit een heel andere waarde achter.”

Maak jezelf zichtbaar en word een magneet

Vooral startende en kleinere uitzendbureaus hebben het lastig met invullen van de vacatures. De arbeidsmarkt is ook ingewikkeld, maar Ellen vindt het te makkelijk om dat als excuus te zien: “Uitzendorganisaties die geen mensen kunnen vinden, zijn zelf niet zichtbaar genoeg. Op het moment dat je niet zichtbaar en herkenbaar bent, dan ben je niet aantrekkelijk. Je moet een magneet worden voor de doelgroep waarmee jij wilt werken. Dat is zowel naar de kandidatenkant als klantenkant."

"Dat betekent dat je aan de ene kant naar jezelf kijkt. Sta stil bij jouw eigen ‘why’. Bij wat jou gelukkig maakt en waar je verstand van hebt. Kijk vervolgens om je heen en bepaal of je in de juiste regio zit, wat de vraag van je klant is en of je voldoende mensen kan bemiddelen. En verdiep je in die mensen. Op het moment dat je alles op elkaar hebt afgestemd, dan trek je klanten en kandidaten aan die bij je passen. Dan word je die magneet.”

Het interview met Ellen stond in onze nieuwsbrief. Voortaan ook ontvangen? Schrijf je dan vandaag nog in.

Cijfers om over na te denken...

  • 67% van de werkzoekenden vindt het salaris bepalend bij baankeuze (onder jongeren nog hoger!).

  • In 81% van de vacatureteksten staat niets concreets over het salaris.

  • Jongere generaties willen bij voorkeur parttime werken en zoeken stabiliteit/ zekerheid.

  • Zeer hardnekkig vooroordeel: 45+ ers worden vaak al bestempeld als te oud, minder productief en hebben meer fysieke en mentale problemen (onderzoek Universiteit Tilburg).

  • Mannen reageren als ze voldoen aan 60% van de functie-eisen, vrouwen bij 100%.

  • Taalgebruik verschilt per gender (mannen reageren op andere woorden dan vrouwen).

  • 95% van alle werkzoekenden geeft aan dat zij in het oriëntatieproces vooral zoeken naar informatie over het bedrijf en de mensen die er werken.

Ook interessant


Backoffice uitbesteden?


We gáán voor onze klanten. Dat zie, merk en voel je. En juist dat gevoel laat zich lastig in woorden omschrijven.
Dat moet je … voelen.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief


Op zoek naar de meest actuele informatie, recent nieuws en inspiratie over de flexbranche? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Met exclusieve interviews en waardevolle tips. Daarmee werken we samen met jou aan een stevige arbeidsmarkt.

Schrijf je vandaag nog in