De arbeidsmarkt staat onder grote druk. Er zijn veel meer banen dan mensen en de groep werkenden is divers. Hoe houd je je als uitzendbureau of intermediair staande? En hoe vind je de juiste kandidaat voor jouw klant? We spraken erover met Ellen van Hierden, directeur van opleidingsinstituut artra en expert op het gebied van de arbeidsmarkt. “De sleutel tot succes ligt voor een groot deel bij het uitzendbureau of intermediair zelf”, aldus Ellen.
Wie niet kiest, wordt niet gekozen
Er zijn in Nederland in totaal 16.000 uitzendbureaus en intermediairs. Nog niet eerder heeft de branche te maken gehad met zoveel in te vullen vacatures. 437.000 op dit moment. De vraag is dan ook: hoe vind je de juiste persoon voor een baan?
“De start ligt bij het uitzendbureau zelf”, vertelt Ellen. “Waar ben je van, waar ga je voor, waar richt je je op? Bedenk dat een relatie altijd wederzijds is. Dus kies. Want als je niet kiest, wordt je niet gekozen. Kies voor een branche, een regio, een doelgroep. Maar doe dat ook op basis van je eigen expertise. Maak vervolgens de koppeling naar waar jouw markt, jouw omgeving, behoefte aan heeft.”
Positie innemen
Kiezen is volgens Ellen nodig om te overleven. Zeker als je een kleine speler in de markt bent. “Als je niet kiest, dan raak je veel, maar ook dingen die je niet wilt raken”, licht ze toe. “Zie het als vissen met een sleepnet. Je neemt van alles mee, maar ook dingen die je niet in je net wilt hebben."
"Het punt is dat veel organisaties beginnen vanuit opportunisme. Dat is kenmerkend van ondernemen en ook mooi om te zien. Maar de keuze begint bij jezelf. Wij werken veel met de grote spelers. Denk aan Adecco, Randstad, noem maar op. Maar ook met de kleintjes. En die overleven alleen als ze zelf een duidelijke positie innemen.”