Interessante groei uit dit onderzoek vonden wij dat de arbeidsmarkt in 2021 29 % impact had op de strategie van de respondenten, waar dit in 2022 wel 45 % (!!) was en hiermee digitalisering van de troon stootte. Digitalisering ging in het onderzoek van 2022 van 37 % impact naar 34 % ten opzichte van 2021.
De arbeidsmarkt had in de volgende sectoren de meeste impact op de strategie:
Zakelijke dienstverlening, Media & ICT |
(51 %) |
Agri & Food |
(50 %) |
Handel & Retail |
(40 %) |
Onderwijs & Research |
(65 %) |
Zorg & Life sciences |
(71 %) |
Zoals hierboven al gezegd was digitalisering een grote drive voor verandering. In de volgende sectoren had digitalisering de grootste impact:
Financial services |
(49 %) |
Transport & Logistiek |
(42 %) |
Overheid & Openbaar bestuur |
(62 %) |
Stichtingen, NGO’s Belangenorganisaties |
(42 %) |
Uit het onderzoek bleek dat veel administratief werk steeds verder gedigitaliseerd wordt. En op basis van marketingmodel Treacy en Wiersema (welke gaat over waardestrategieën) sluit dit aan bij de waardestrategie ‘Operational Excellence’. De naam van deze waardestrategie zegt het eigenlijk al: dit is een strategie waarin organisaties zich onderscheiden op basis van hun ‘’concurrentie’’ op basis van het proces.
Belangrijke punten die bij deze strategie horen zijn:
- Hoge betrouwbaarheid
- Beperkt assortiment (specialisatie op de producten of diensten die ze wel aanbieden)
- ‘Lage kosten’ (het bieden van betrouwbare producten of diensten tegen scherpe prijzen)
In de flexbranche zie je deze waardestrategie op veel punten vaak voorbij komen. Uitzendbureaus, inleners en backofficepartijen zullen zich vaak richten op een combinatie van de strategieën operational excellence en customer intimacy. (Hoge klanttevredenheid, optimale dienstverlening en integratie klantsystemen).
Wat denken jullie? Gaat deze lijn van de focus op arbeidsmarkt en digitalisering zich in 2023 in deze lijn verder ontwikkelen?