Alstublieft, 5 keer een broodje aap. Hier opeten of meenemen?

2023-10-02 08:00:00

Best lekker af en toe, een goed broodjeaapverhaal. Je kent ze wel: van dichtbij televisiekijken krijg je vierkante ogen. Het hondje-in-de-magnetron-verhaal. De poema op de Veluwe. Broodjeaapverhalen hebben een paar dingen gemeen: ze zijn bijzonder hardnekkig en vaak zijn ze om te lachen, als je dat eenmaal beseft ze niet waar zijn. Maar het duurt altijd wel even, voordat we geloven dat ze niet waar zijn. Broodjeaapverhalen rondom de uitbesteding van de backoffice

Rondom de uitbesteding van je backoffice zijn er ook broodjeaapverhalen. We delen ze met plezier in deze blog. En hopen vurig dat je na het lezen lachend verder gaat met je werk (nadat je deze blog hebt gedeeld of geliked, natuurlijk). Met de gedachte: hoe héb ik ze kunnen geloven? Hoe eerder deze misvattingen de wereld uit zijn, hoe beter. De arbeidsmarkt schreeuwt namelijk om flexibiliteit. De juiste backoffice constructie biedt dé oplossing voor ondernemers. Deze broodjeaapverhalen zijn killing voor de arbeidsmarkt.

#1 Je backoffice uitbesteden is duurder dan personeel op de loonlijst

Zeker niet. Zolang je maar naar meer kijkt dan alleen de salariskosten. Vergelijk het eens met het schoonhouden van je huis. Dat kun je zelf doen; dan bespaar je kosten voor de hulp. Maar wat zou jij in het laatje brengen, als je die drie uur niet aan het poetsen bent? En ben je dan misschien ook nog bezig met iets dat je leuk vindt, in plaats van de wc ontkalken? Juist. Zo zit het ook met de kosten van de backoffice: kijk naar meer, dan alleen het salaris. Bovenop het salaris komen verplichtingen zoals loonheffingen, vakantiegeld en vakantiedagen. Maar ook werkgeverslasten, zoals pensioenafdracht en sociale premies. Door samen te werken met een backoffice partij ben je af van al die extra lasten, juridische risico’s en werkgeversrisico’s zoals ziekteverzuim. De personeelskosten worden teruggebracht tot een transparante factuur met een heldere omrekenfactor. Daarin zijn álle kosten inbegrepen en je betaalt alleen voor de gewerkte uren van je medewerkers. Per uur ben je dan wel (in verhouding) meer kwijt als je de backoffice uitbesteed; daar staat tegenover dat je veel tijd bespaart en niet te maken krijgt met onverwachte kosten. Onderaan de streep is de uitbesteding van je backoffice dus altijd goedkoper. En heb je ook nog eens veel minder kopzorgen.

#2 Een flexkracht verdient minder van een medewerker in vaste dienst

Tuurlijk niet. Dan zou toch niemand meer uitzendwerk gaan doen. Een goede backoffice partij is op de hoogte van alle wet- en regelgeving rondom arbeid en cao’s en hanteert daarom de inlenersbeloning. Dankzij de inlenersbeloning verdienen flexkrachten hetzelfde salaris als vaste medewerkers met dezelfde functie. Dit geldt niet alleen voor het bruto uurloon. Ook voor toeslagen, periodieken, loonsverhogingen, adv en vakantiedagen. Dus: flexkrachten ontvangen exact hetzelfde als vaste werknemers. Punt.

#3 Flexwerkers bouwen geen pensioen op

Gelukkig niet, zeg. Dan zouden we straks een hoop oude mensen zonder fatsoenlijk pensioen hebben. Flexkrachten bouwen gewoon pensioen op. Er zitten wel wat voorwaarden aan. De medewerker bouwt bij een nieuw dienstverband vanaf de eerste werkdag automatisch een basispensioen op via StiPP, na 52 gewerkte weken ga je over naar de plusregeling. De verantwoording voor deze pensioenopbouw ligt bij de juridische werkgever, de backoffice partij dus. Werk daarom altijd samen met een gecertificeerde backoffice partij. Dan weet je zeker dat de afdrachten op de juiste manier verwerkt worden.

#4 Backoffice is hetzelfde als uitzenden

Oké, dit broodjeaapverhaal begrijpen we een beetje. Er zijn overeenkomsten tussen een backoffice partij en een uitzendbureau. Beide passen bijvoorbeeld het fasensysteem toe. Toch zijn er ook verschillen. Zo werft een uitzendbureau personeel voor opdrachtgevers. Vaak voor tijdelijke functies of voor projecten. Een uitzendbureau berekent hiervoor wervingskosten, die terugkomen in de uurprijs van een medewerker. Een backoffice partij werft niet. Die krijgt het personeel aangedragen vanuit de opdrachtgever. Soms gaat dat om een tijdelijke kracht, soms gaat het om een compleet personeelsbestand. Een backoffice partij heeft geen wervingskosten, waardoor de uurprijs vaak lager zal uitvallen dan de uurprijs bij een uitzendbureau.

#5 De uitbesteding van je backoffice is alleen voor grote organisaties

We sluiten af met de kers op de taart, een hardnekkig misverstand. De uitbesteding van de backoffice zou helemaal niks zijn voor kleine ondernemingen. Niets is minder waar. Want of je een groot of klein personeelsbestand bijhoudt: het kost tijd en dus geld. Bovendien lopen juist kleine ondernemingen een groter risico als je kijkt naar langdurig ziekte of verzuim. De uitbesteding van de backoffice is dus juist een uitkomst voor een mkb’er. Het levert trouwens niet alleen veel extra tijd op. Je werkt ook samen met een deskundige partner die al je juridische vragen of HR-dilemma’s kan beantwoorden. En dat allemaal zonder risico’s.

Help je mee deze broodjeaapverhalen de nek om te draaien? Deel en/of like dan onze blog. Dan zorgen we samen voor transparantie en flexibiliteit op de arbeidsmarkt.

 

Backoffice uitbesteden?


We gáán voor onze klanten. Dat zie, merk en voel je. En juist dat gevoel laat zich lastig in woorden omschrijven.
Dat moet je … voelen.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief


Op zoek naar de meest actuele informatie, recent nieuws en inspiratie over de flexbranche? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Met exclusieve interviews en waardevolle tips. Daarmee werken we samen met jou aan een stevige arbeidsmarkt.

Schrijf je vandaag nog in