Subnavigatie

'Is het internet onze beste vriend?'

1 september 2020

De Coronacrisis duurt inmiddels al even, en we raken er dan ook steeds meer aan gewend dat we veel online moeten doen. Denk hierbij aan vergaderen via zoom, het volgen van webinars maar ook je boodschappen online bestellen en het spreken/zien van kwetsbare mensen in onze omgeving. Maar is alles online doen wel zo goed voor ons? En wat doet het met een mens om de grote omschakeling van fysiek naar digitaal te maken voor een lange periode?

Inmiddels vinden we het na 6 maanden wel normaal; we werken thuis en regelen veel online. Collega’s spreken we via zoom en ook met klanten bellen en vergaderen we online. De keukentafel is inmiddels onze vaste werkplek en een deel van de mensen in ons leven zien we voor een langere periode ook alleen maar online, omdat we het niet op ons geweten willen hebben dat we ze eventueel ziek kunnen maken. Maar wat voor sociaal effect heeft dat thuiswerken nu?

Misschien heb jij het wel ervaren ergens de afgelopen maanden: alles moest via zoom of teams en dat vanuit je eigen woonkamer. Maar ondanks dat je je collega’s wel zag via je scherm heb je je misschien toch best eenzaam en geïsoleerd gevoeld. En je bent daarin zeker niet de enige!

Want hoe gevorderd de techniek ook mag zijn, de dynamiek blijft in teamverband online toch anders dan als je elkaar op de werkvloer even recht in de ogen kunt kijken. En kijk je ineens met weemoed terug naar die vrimibo, die elke vrijdag op kantoor georganiseerd werd. Dat was toch best gezellig een drankje om de week af te sluiten met al je collega’s samen. En die ‘oersaaie’ vergaderingen met het team? Waren toch leuker toen je nog kon staren naar die ene vreemde pluk haar van Erik, of een goedkeurend stil knikje kreeg als je een goede opmerking maakte. Al die verbale- en nonverbale communicatie is face to face een stuk ‘echter’ en betekenisvoller dan via een videocall. 

Werk en privé in één ruimte?

Belangrijk voor iedereen die vanuit huis werkt is een goede werkplek: een ergonomische houding (dus stoel, bureau en je beeldscherm op de juiste hoogte) is absoluut van belang. Als dit niet goed is dan zul je merken dat je productiviteit snel achteruit holt. Opeens lijkt de bank of misschien je bed na een paar weken een héél comfortabele werkplek. En is ondersteboven liggend de meest ergonomische houding van de afgelopen week. ;-) 

Andere tips om productief te blijven wanneer je voor langere periode vanuit huis werkt: maak je klaar alsof je naar kantoor zou gaan. Douche ’s ochtends, ontbijt, kleed je aan, doe je haar (en eventueel je make-up), trek sokken en schoenen aan en ga aan de slag. Door deze normale handelingen te doen ben je echt wakker en heb je jezelf en je lijf ook wijsgemaakt dat je aan het werk gaat. Ondanks dat je niet naar kantoor gaat. Hierdoor start je je werkdag heel anders dan als je je eerste kop koffie, in een pyjamabroek met daarboven een nette top, achter je laptop drinkt zodra je wakker wordt.

Daarnaast zal waarschijnlijk de scheidingslijn tussen werktijd en privé uren steeds verder vervagen naarmate het thuiswerken langer duurt. Ga daarom echt even op een andere plek pauzeren, loop buiten een rondje en stop niet pas als het avondeten op tafel komt met werken. Maak per week een duidelijke planning met tijden waarop je werkt en als dit af is probeer dan je focus te verleggen. Anders is thuiswerken niet vol te houden op de lange termijn voor veel mensen. Dus ‘s avonds na werk en na het eten niet toch nog even een uurtje werken, denk aan je mentale gezondheid. Zet Netflix of Videoland aan, neem lekker thee of wijn en een bakje chips en rust ook aan het einde van een ‘thuiswerkdag’ écht uit.

Bronnen: ArboUnie

Terug naar overzicht