Subnavigatie

BLOG | Good vibes only!

12 november 2020

In het verleden heb ik eens een werkgever gehad, waarbij ik ’s ochtends binnenkwam en eigenlijk al dacht: ‘Dit gaat weer helemaal niets worden vandaag’. Niet echt de juiste instelling, maar soms zit je er zo diep in dat het lastig is om dat positieve gevoel weer naar boven te krijgen. En voor je het weet, ga je iedere dag met dit gevoel naar je werk. En de hamvraag: ben je de enige met dit gevoel, of heeft iedereen daar last van? In mijn geval was dat wel zo. Althans, ik weet niet of iedereen met datzelfde gevoel het bed uit stapte, maar ik wist wel dat de sfeer op de werkvloer niet optimaal was. En hoe dat dan kwam vraag je je misschien af? Nou in dat geval zat er veel binnen het bedrijf niet goed. Slechte communicatie, chaos en geslotenheid. Niet echt de juiste ingrediënten voor een goede en positieve sfeer op de werkvloer. Voor mijzelf was dat natuurlijk alles behalve prettig, maar ook voor mijn werkgever bracht het mijn inziens niet veel goeds. Want ga mij niet vertellen, dat naast dat iedereen met een lang gezicht rondloopt binnen kantoor, dit in het voordeel werkt van de productiviteit.

Gelukkig is dat bij ons op kantoor heel anders, want hee; wij zijn tenslotte Anderz 😉 Wij zijn echt scherp op die positieve vibe! Allereerst begint dat natuurlijk vooral bij jezelf. Dus ’s ochtends ga ik voor mezelf bewust op zoek naar mijn ‘juiste been’ om uit bed te stappen, zodat mijn dag in ieder geval goed begint! Maar nu ben je natuurlijk heel nieuwsgierig waar onze positieve vibe nog meer vandaan komt? In deze blog geef ik je graag wat tips mee.

Waardering
Niemand zal ontkennen dat een complimentje op zijn tijd, geen goede opsteker is. Iedereen doet het daar goed op, ik ook! En of dat nou een compliment is van de schoonmaakster, je naaste collega of de directeur; iedereen is in voor een complimentje. Zo stopte Fatima afgelopen jaar tijdens ‘Nationale Complimentendag’ (Tipje: dat is 1 maart, dus schrijf hem meteen in je agenda) stiekem briefjes bij ons onder de computer. En hoe leuk was dat op kantoor komen en de dag moest nog beginnen! Dus zorg ervoor dat je als werkgever zo af en toe complimentjes uitdeelt aan je medewerkers. Het geeft ze zelfvertrouwen en het gevoel dat ze gewaardeerd worden. En die trotse medewerker zal ook een stapje harder zetten.

Toon interesse
Het is natuurlijk aan een iedere de keus hoeveel je van jezelf wilt laten zien, maar een stukje interesse in elkaar, zorgt ervoor dat je weet wat er speelt. Als een van mijn collega’s ’s ochtends met een sip gezicht binnen komt lopen, is het logisch (althans voor mij dan) om even te informeren of ik iets kan doen. Niets zeggen is sowieso geen optie! Het is dan aan mijn collega om te vertellen wat ze wil vertellen, maar ze weet in ieder geval dat ze met haar verhaal bij mij, maar ook bij mijn collega’s terecht kan. Daarnaast is het toch ook gewoon leuk om te weten, dat je collega het weekend een leuke date heeft gehad met een knappe man, of je andere collega een nieuwe keuken heeft uitgezocht. Interesse in elkaar, zorgt ervoor dat je een hechte band met elkaar opbouwt. En dat teamgevoel zorgt toch echt voor een beter resultaat.

Openheid
In dat bedrijf, waar ik mijn blog mee opende, hadden ze er een handje van om lekker geheimzinnig te doen. Bah, wat vond ik dat verschrikkelijk. Van dat geheimzinnige gedoe werden we alleen maar argwanend en werd er zo’n ‘smoescultuur’ gecreëerd. Dat is echt een no-go bij ons! Openheid is de ‘magic word’. Zorg ervoor dat je als werkgever, maar ook als collega open bent. Nee, daarmee hoef je niet al je bedrijfsgegevens op tafel te gooien of je hele privéleven openbaar te leggen.  Zorg ervoor dat je medewerkers op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de organisatie. Dit betekent ook dat wanneer het even wat minder gaat je open moet zijn. Want geloof mij, en dat zeg ik uit eigen ervaring, een eigen invulling die er anders aan wordt gegeven, is vaak een stuk spannender.

Structuur
Zorg voor structuur binnen jouw bedrijf. Eén van de grootste ergernissen, althans die van mij wel, is chaos binnen een bedrijf. Misschien ken je het? Dat je collega’s als een kip zonder kop rondrennen en niemand weet nou eigenlijk wat ze écht aan het doen zijn. En hoe je die structuur dan krijgt? Zorg dat iedereen weet wat zijn taken zijn, als er vragen zijn waar ze terecht kunnen en dat voor de buitenwereld duidelijk is wie ze waar voor moeten hebben. Het is heel cliché, maar zorg dat er structuur komt! Chaos brengt onrust en daar is nog nooit iemand beter van geworden.   

Goede arbeidsomstandigheden
Oké, misschien hebben wij het bij Anderz dan wel héél erg goed voor elkaar, met ons prachtige kantoortje in Otterlo. En om het nog mooier te maken; waarbij we uitkijken over de grazende schaapjes, terwijl de deur naar ons terras openstaat en de frisse geur van het gemaaide gazonnetje naar binnen waait. Ok, terug naar de realiteit. Wij zitten er dan misschien extreem luxe bij, maar goede arbeidsomstandigheden zijn zo belangrijk! Wat hebben we aan klagende collega’s, omdat ze kruipend achter hun computer vandaan komen door een verkeerde stoel of omdat ze klagen dat ze hoofdpijn hebben, door slechte ventilatie. Ontevreden medewerkers draagt niets bij aan een goede werksfeer. Ook wij weten dat niet iedereen er zo mooi bij zit als ons, maar een goede stoel, een goed bureau en goede ventilatie kan altijd geregeld worden!

Wij bij Anderz zijn er heilig van overtuigd dat deze tips er voor zorgen dat je een goede sfeer bij jou op de werkvloer creëert. En tsja, die rotte appel, waar amper goedemorgen vanaf kan bij de koffieautomaat, die houden we er altijd tussen. De belangrijkste boodschap die ik je mee wil geven, zodat jij én je collega’s niet meer met dat lange gezicht kantoor binnen hoeven te stappen; een positieve werksfeer creëren begint toch echt bij jezelf! En elkaar hier soms op wijzen staat natuurlijk altijd vrij 😉

Lieve Anderz-groet,
Marije 

< Lees hier de vorige blog                                                           > Lees hier de volgende blog

Terug naar overzicht