Subnavigatie

BLOG | Je werkdag optimaal benutten, en je de hele dag goed voelen?

21 september 2020

Iedereen heeft er wel eens last van: een dag of misschien zelfs wel een week waarin je productiviteit enorm laag is. Het enige waar je aan kan denken is het weekend en alle leuke dingen die je dan gaat doen. Helaas is het pas maandag en moet je eerst de werkweek zien te overleven. Maar waar komt dat vandaan? Ben je dan die week enorm moe, of zit je planning voor jou gevoel zo vol dat je er tegen op kijkt? Waarschijnlijk voelt het alsof het met een van deze redenen te maken heeft, toch is de kans groot dat het door heel iets anders komt. Om je nieuwe inzichten te geven maakten we een lijstje met tips voor een optimaal benutte werkdag, waar jij voldoende energie en voldoening uit haalt!

1. Schrijf aan het einde van de dag je to-do lijstje voor de volgende dag

Door van te voren je to-do lijstje te maken, hoef je hier de volgende ochtend niet meer je hersens over te breken. Je kunt gewoon van start gaan bij aankomst. Naast dat het je in de ochtend denkwerk scheelt, scheelt het ook tijd. Grote kans dat je, net als ik, niet op je best bent ’s ochtends vroeg. Het maken van een to-do lijstje kost daarom in de ochtend veel meer tijd dan de dag ervoor aan het einde van de dag.

2. Verlies jezelf niet in de zeeën van mails in je inbox

Je kent het wel, je start de dag met het tackelen van alle mails die binnen zijn gekomen sinds het moment dat je gister naar huis bent gegaan. Het lijkt wel alsof de hele wereld altijd aan het werk is. (zijn die mensen nooit eens moe?) Maar het doornemen van alle mails en het beantwoorden daarvan kan enorm veel tijd in beslag nemen. Scan daarom op mails die belangrijk zijn en meteen aandacht vereisen en doe de rest later op de dag.

3. Zorg voor een opgeruimde en goede werkplek

Dit is waarschijnlijk voor (bijna) niemand een nieuwe tip, maar het is zo ontzettend belangrijk voor rust in je hoofd. Zoals mijn moeder altijd zegt: chaos om je heen zorgt voor chaos in je hoofd. En mijn moeder is vast niet de enige. Daarnaast is een ergonomische houding van belang, en niet alleen omdat je anders je houding verpest en vervelende kwaaltjes *zachtjes uitgedrukt* als RSI ontwikkelt, maar ook omdat een slechte houding je enorm uit je concentratie haalt.

4. Tackle grote obstakels in de ochtend

Het is 'oh zo' verleidelijk om ze uit te stellen: de grote en lastige klussen. Maar bedenk je eens wat voor een rust en opluchting je zult ervaren als je het al uit de weg hebt aan het begin van de dag! Dan kun je de rest van de dag dus besteden aan de makkelijkere klussen.

5. Pauze

Ook deze tip is niet nieuw meer voor de meesten: houd voldoende pauze. Volgens verschillende onderzoeken en experts ligt ons concentratievermogen zo rond de 20 minuten aan een stuk. Nu kun je natuurlijk niet iedere 20 minuten relaxed gaan pauzeren want dat vinden de meeste werkgevers niet leuk. Maar even opstaan, je benen strekken en een kop koffie halen kan natuurlijk wel. De fysieke beweging zorgt ook voor een goede mentale gezondheid.

6. Bijkletsen met je directe collega’s

Daarop aansluitend is het contact met je collega’s. Maak jij op maandagochtend even een praatje over ieders weekend? En vraag je op andere dagen ook naar de activiteiten die je collega’s na werk hebben ondernomen? Grote kans dat jij redelijk goed contact hebt met je collega’s en die kleine momentjes in de ochtend en gedurende de dag versterkt de onderlinge band en de saamhorigheid op de werkvloer.

Deze 6 punten zijn van groot belang om lekker in je vel te zitten en zorgen daarnaast voor de optimale omstandigheden voor een vlammende productiviteit. Dat is zowel voor je werkgever als voor jou als werknemer de ideale situatie, toch?

Terug naar overzicht