Subnavigatie

BLOG | Hoe zorg je dat jij vitaal op de werkvloer staat?

27 september 2020

Ben jij zowel fysiek als mentaal in orde? Dan is de kans groot dat jij met een stuk meer plezier en energie op de werkvloer staat, dan iemand die niet zo vitaal is. Maar wat moet je daar dan voor doen? Betekent dat dat je om de haverklap squads staat te doen bij het koffiezetapparaat, of jumping jacks achter je bureau elke 20 minuten? En houdt dat in dat je elke pauze een meditatiesessie moet doen? Het is vandaag de ‘DAG VAN DE VITALITEIT’, en ondanks dat het vandaag zondag is, geven we graag wat tips over hoe je vitaal op de werkvloer kunt verschijnen!

1. Slaap

Je hebt het waarschijnlijk gedurende je leven al wel honderd keer gehoord: zorg dat je voldoende slaapt. Maar waarom eigenlijk? Wellicht denk je dat jij op een uurtje of 5 slaap ook prima functioneert. Maar je hersenen hebben de tijd nodig om te ontgiften, en dit doen ze elke dag gedurende je slaap. In de diepste fase van je slaap is het reinigingsmechanisme het actiefst. En daar heb je meer slaap voor nodig dan die 5 uur!

Daarnaast zorgt voldoende slaap ook voor een sterk immuunsysteem, verminderde kans op ziektes als diabetes en hartaandoeningen en het vermindert stress.

2. Voeding

Goede voeding is natuurlijk voor een hoop dingen goed: het zorgt namelijk voor meer energie. En met meer energie ben je alerter en productiever. Daarnaast kan voeding ook zorgen voor een betere concentratie. Wat je hier dan voor moet consumeren? Volkorenbrood, vette vis, avocado’s en… chocolade!

3. Prioriteiten

De dingen in dit lijstje zijn waarschijnlijk dingen die op veel van jullie persoonlijke prioriteiten lijstjes staan. Wat aangeeft dat ze belangrijk zijn om je goed en gezond te voelen.

4. Positiviteit

Een grapje, lachen of even kletsen met die gezellige collega(‘s) zorgt voor een positieve werksfeer. Leuke collega’s is natuurlijk voor iedereen belangrijk. Want je brengt de hele week met elkaar door. Een positieve werksfeer verminderd stress, verhoogt de motivatie en zorgt daarmee voor betere bedrijfsresultaten!

5. Beweging

Genoeg bewegen is zowel tijdens, als na werk belangrijk. In Nederland zitten we gemiddeld 8,7 uur per dag! Iedereen moet minimaal 30 minuten per dag bewegen. Wat vaak neerkomt op wandelen of fietsen, want niet iedereen is dol op de sportschool. Dus pak als dit kan een keer de fiets of de benenwagen naar je werk, haal zelf een keer koffie en thee in plaats van die collega die dat altijd doet of ga in je lunchpauze een stukje wandelen met collega’s. Dan heb je zo voldaan aan die 30 minuten!

Terug naar overzicht